Twitter – uegnet for kommunikasjon

Jeg har fulgt Twitter en stund nå, som mottaker av en jevn strøm av informasjon fra enkeltpersoner, bloggere og organisasjoner.

Har sansen…
Og jeg må medgi at jeg har sansen for Twitter, som har mange interessante sider som appellerer til en kommunikatørs hjerte.

Uegnet for kommunikasjon
Men selv om konseptet er uhyre interessant, så er Twitter uegnet for kommunikasjon.

Nå er nok ikke det nødvendigvis mediets skyld. Skylden må legges på Twitterne selv. Det er nemlig ingen, eller iallfall få, av Twitterne selv som er interessert i å kommunisere. De vil informere – rope, med egoisme i stemmen: «se på meg! her er jeg!»

Godt for journalistene
Og det er kanskje nettopp derfor Twitter særlig appellerer til journalister og mediefolk, som først og fremst har en trang til å gi deg informasjon om seg selv og sine gjøremål.

Som man roper får man svar
Hvis det er slik at ingen i Twitter ønsker å lytte – bare rope – da har Twitter null strategisk verdi. Man oppnår nemlig ingenting, i hvert fall ikke som profesjonell, kommuniserende virksomhet eller organisasjon.

Og hva så?
Men det er kanskje ikke så farlig – man må bare innse at som virksomhet eller organisasjon med mål utover å «være i media» har man ingenting å hente i Twitter. Og kanalen passer jo i hvert fall for de som bare ønsker å fortelle verden at de eksisterer, at de bare vil bli sett.

Men hvis ingen egentlig lytter… da sitter man jo bare å snakker med seg selv?

Dette innlegget ble publisert i Kommunikasjon, Twitter og merket med , , , . Bokmerk permalenken.

5 svar til Twitter – uegnet for kommunikasjon

  1. atle g sier:

    Twitter er et bra verktøy for kommunikasjon!.. Men fungerer som et der og da signal. Er du misstroisk så kan du tolke det som et ‘her er jeg’ rop. Hvis man etterlyser tema så er det få plasser du får raskere svar. Twittere er hjelpsomme folk.

    Mange som har vært en stund på Twitter har bakgrunn fra flere titalls web-applikasjoner.. på jakt etter den ultimate bruker dialog. Vi har prøvd brukerforum, blogger, osv

    Generelt for sosiale medier er jakten på det aktuelle og hippe.
    Twitter er et bra Verktøy, perfekt for bygging av nettverk og styring av informasjon fra ulike kilder i en samlende mikroblogg. (ideelt for informasjon om tjenester)

    Mannen i gata vil kikke på andre sine bilder på Facebook og skrive sinte anonyme leserinnlegg i webavisene. (..flåsete, men sant i 2009) ‘Han vet ikke hvor viktig det er å være synlig på nett’.

    • kjetilbj sier:

      Jeg forstår at Twitter kan brukes til kommunikasjon, og jeg ser at det i enkelte sammenhenger, enkelte tema og for enkelte grupper kan fungerer. Om jeg skal se på Twitter som en aktuell kanal for kommunikasjon tar jeg utgangspunkt i min bruk, og der fungerer det mindre bra – som en kanal for reell kommunikasjon.

      Spørsmålet jeg må stille meg, er om vi oppnår noe ved å være på Twitter. Og hvis Twitter – for meg og mitt bruk (les: bystyrets) – ikke fungerer som en kanal for kommunikasjon , blir det litt som dette med å «være i media». Det er uinteressant om man ikke oppnår noe. Å «være i media» må aldri bli et mål i seg selv.

      Nå tror jeg vi faktisk kan oppnå noe ved å bruke Twitter – som et supplement til andre aktiviteter, og en kanal for informasjonsformidling. Målet blir å formidle aktivitet. Mottakerne vil, om vi er heldige, få et inntrykk av aktivitetsnivå, innhold etc.

  2. Erik J sier:

    Av nyskjerrighet, hva er egentlig bystyrets reelle kommunikasjonskanaler?

    Spørsmålet mitt er ikke direkte relatert til Twitter, ei heller er det en kritikk av Oslo kommune, men snarere en undring over egen og andres (les: det offentlige) såkalte «kommunikasjonsvirksomhet», som merkelig nok fortsatt oppleves som roping (din beskrivelse).

    En omskrivning av «informasjonspolitikk» til «kommunikasjonspolitikk» bidrar vel ikke til økt reell kommunikasjon så lenge man ikke følger opp strategien med konkrete tiltak?

    • kjetilbj sier:

      Jeg skal ikke gå så dypt inn i et svar, siden dette er en personlig blogg, men spørsmålene er meget interessante og viktige.

      For å ta det siste først; det er min personlige oppfatning at det ikke er nok å døpe om «informasjon» til «kommunikasjon».

      Når det gjelder bystyret, er det jo slik at vi praktiserer representativt demokrati. Velgerne har allerede bestemt at de politikerne de har valgt, skal ta beslutninger på deres vegne. Da tror jeg mye av ønsket om symmetrisk kommunikasjon, som James Grunig beskriver dette i sin Excellence-teori, faller bort. Dessuten er det jo slik at, siden vi har valgte politikere, vil mye av kommunikasjonsaktiviteten trolig ligge hos hver enkelt politiker og hver enkelt parti i sine møter med velgerne.

      Når det gjelder bystyret – som kollegium – er det min personlige oppfatning at den viktigste egentlige kommunikasjonskanal/arena, skjer i bystyrets fagkomiteer (inkludert finanskomiteen). Komiteene tar selv initsiativ til å invitere interessenter på tema og saker til møter, der interessentene presenterer sine syn i saken. Hvem som helst kan i prinsippet be om å be få slike møter. Dette er den egentlige kommunikasjonskanalen; andre kanaler som egner seg mer for informasjonsformidling kan være fornuftige i forhold til å supplere og gjøre kjent. Der tror jeg kanaler som Twitter etc. kan være fornuftige.

      Bystyrets sekretariat, på vegne av bystyret – som kollegium, er i planleggingsfasen i forhold til ulike tiltak der målet er kommunikasjon mellom borgere og bystyret.

      Noen av disse vil trolig være nettbasert, men selv om nettet åpenbart er et godt supplement til kommunikasjon, vil det være klokt å se på andre former for kanaler/arenaer for kommunikasjon. Målet blir å legge opp til langsiktig, strategisk kommunikasjon mot de målene som er lagt, særlig i forhold til kunnskap om systemet, påvirkningsmulihgeter etc.

  3. Tilbaketråkk: Twitter; …okei, da « I PR things, darlig…

Legg igjen en kommentar

