Kvikk og intelligent

donaldpr1For litt siden plukket opp et gammel nummer av Donald Duck & Co, der Donald prøver seg som PR-mann. Han får riktignok kalde føtter og lurer på om han har en PR-manns kvaliteter, som ifølge ham selv er «[…] en intelligent, kvikk, oppfinnsom, freidig og pågående fyr». Det tar selvsagt kun sekunder før han innser at han ikke bare passer, men er PERFEKT i rollen.

Eller…?

Nå er det nok i grunnen mer et bilde av en markedsførings- eller reklamemann Donald ser for seg i historien. Det er ikke så rart, for alt fra den gemene hop til journalister i dags- og ukepresse, TV og radio blander reklame og markedsføring med PR. Jeg har til og med sett en rådgiver i det internasjonale kommunikasjonsbyrået Burston-Marsteller rote med begrepene.

PR har ingenting med reklame å gjøre
PR har iallfall ikke noe med reklame å gjøre i utgangspunktet, selv om man kan argumentere godt for at reklamefunksjonen og markedsavdelingen bør ligge inn under PR/kommunikasjonsavdelingen i en organisasjon. Hvorfor skal vi komme tilbake til litt senere. Man ser også en tendens til at markedsføring og informasjonsfaget nærmer seg hverandre.

Hva er PR?
PR er en forkortelse for det amerikanske uttrykket Public Relations. Titter vi nærmere på ordet, har PR med andre ord noe med relasjoner til publics å gjøre. På norsk oversetter vi gjerne publics med «berørte grupper». Sistnevnte begrep omhandler deler av den eller de grupperinger en organisasjon anser det som viktig å kommunisere med.

Av denne grunn har Public Relations på norsk blitt omdøpt til Informasjon og samfunnskontakt som omhandler organisasjoners/bedrifters planlagte og strategiske kommunikasjon med sine omgivelser;

Public Relations […] describe the overall planning, execution, and evaluation of an organization’s communication with both external and internal publics – groups that affect the ability of an organization to meet its goals.
– James E. Grunig, 1992

Helhetlig
Som Grunig er inne på handler altså informasjon & samfunnskontakt om en organisasjons strategiske, helhetlige kommunikasjon med sine omgivelser. Det er derfor også reklame og markedsføring – som jo er en del av måten en organisasjon kommuniserer med sin omverden på – bør ligge inn under informasjonsavdelingen. Nettopp fordi det kun er slik organisasjonen kan ivareta det helhetlige i kommunikasjonen.

PR-klovn
Men nå var det jo ikke kommunikasjonsstrategier denne artikkelen skulle handle om, men om hva PR (eller informasjon og samfunnskontakt) er og ikke er. Vi kan også legge til – med Donald som bevis – at det fort kan bli tull når man setter folk uten riktig faglig kompetanse til å jobbe med en av de viktigste redskapene enhver bedrift eller organisasjon har til å nå sine mål.

donaldpr21

Kilder:
Donald Duck & Co 41/2005
Ihlen, Øyvind og Robstad, Per: Informasjon & Samfunnskonktakt – Perspektiver og Praksis. Fagbokforlaget 2004

Reklamer
Dette innlegget ble publisert i Kommunikasjon, PR er ikke markedsføring. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s