Twitter; …okei, da

Jeg har vært litt i tenkteboksen på Twitter siden oppstarten (og siden jeg skrev «Twitter: uegnet for kommunikasjon«).

Mange vil utvilsomt finne Twitter nyttig og morsomt. Mange vil til og med få til en dialog, og kommunikasjon, gjennom Twitter. Twitter har utvilsomt et stort potensiale.

Om Twitter funker for deg eller ei, tror jeg avhenger av hva du innbyr til dialog om. Ikke alle tema og områder er like spennende for Twitring. Men noe fungerer godt. For eksempel er Twitring om twitring et tema som fungerer og som garantert vil skape engasjement. Det samme vil helt sikkert hijab, Melodi Grand Prix og fildeling.

Twitter er også en uhyre rask kanal. Det er en av dens store styrker. Jeg liker å kunne følge en sak fra sekund til sekund. Det gir «nyheter» et helt annet meningshinnhold.

I «Twitter: uegnet for kommunikasjon»-innlegget, er poenget mitt at for mange organisasjoner vil Twitter være et kommunikasjonstiltak som i liten grad kan gi en faktisk effekt i forhold til reell to-veis (symmetrisk) kommunikasjon. For min egen del finner jeg Twitter å fungere som et tiltak hvis mål er å kommunisere aktivitet – ideelt sett i kombinasjon med andre virkemidler.

Andre organisasjoner og enkeltpersoner vil helt sikkert ha helt andre effekter og vil helt sikkert oppnå noe. For eksempel tror jeg – for å holde meg til egen sektor – deler av Oslo kommune kunne brukt Twitter med stor lykke. Samferdselsetaten med dialog om kollektivtilbud, friluftsetaten med oppdatering om løypene i Marka.

Så jeg gir meg. Det er greit. Twitter er kult, selv om jeg har noe begrenset utbytte av det for egen del.

Twitter er utvilsomt et interessant fenomen.

Dette innlegget ble publisert i Kommunikasjon, sosiale medier, Twitter og merket med . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

