Hvor blir det av intranett 2.0?

Et av mine faglige ansvarsområder er internkommunikasjon. Internkommunikasjon er viktig, og den foregår på mange nivåer og mange arenaer.

En av disse arenaene er intranett. Men intranett er ikke alltid lett (…sa brura)

Jeg ønsker meg et intranett for en 2.0-verden. Vel, kanskje ikke helt 2.0, men iallfall 1.5.

Intranett rundt om er ofte utviklet for en tid tilbake, og med tanke på statisk, ensrettet informasjonsformdiling – fra ledelsen til de ansatte.

Jeg vil ha et intranett som faktisk kan brukes til internkommunikasjon.

Det betyr ideelt sett at jeg ønsker meg en blanding av facebook, Linkedin, blogg, MSN, Twitter og det gode, gammeldagse intranett anno 1.0. Dels informasjonsformidlende, dels kommuniserende, med en dæsj av det kontinuerlige nyhetsstrømaktige.

Jeg vil at intranettet skal være utfyllende til en nøktern e-postbruk og en aktiv MSN-bruk. Det aller viktigste, og det som er viktig for meg i min arbeidshverdag går jeg inn på «min intranettside» og henter ut. Her kan jeg også raskt kommunisere med andre, avklare, verifisere, kommunisere.

Men jeg vil også ha en strøm av informasjon, som i Twitter, fra alle mine kolleger. Det uformelle, buzz-aktige. Og det arbeidsrelaterte. Slik kan jeg raskt fange opp hva som er morsomt, interessant og viktig for meg. At det er kake i lunsjen, at ledelsen omstrukturerer IT-avdelingen, at Kari har sagt opp, og at noen skal ha et arbeidsmøte om mitt fagområde – men har glemt å invitere meg.

Internkommunikasjon er viktig i en organisasjon. Intranett bør være et tiltak og supplement i denne kommunikasjonen. Men da må det tilpasses, gjøres brukervennlig og relevant.

…men hva med brukerne? Er de klare for intranett 2.0?

Dette innlegget ble publisert i Kommunikasjon, sosiale medier og merket med , . Bokmerk permalenken.

2 svar til Hvor blir det av intranett 2.0?

  1. jodla sier:

    oh yes. Er overbevist om at intranett som vi har lært det å kjenne er døende:

    http://www.kjokkenfesten.no/2009/12/12/trender-2010-3-intranettets-d%c3%b8d-slik-vi-kjenner-det/

    Når det er sagt, Enterprise 2.0-verktøy må medføre redusert kostnad ved både kommunikasjon og samhandling (i kroner og øre og mental kostnad), man må ikke bare fokusere på kvantitet (av antall møter, waves, blogg-artikler osv)

  2. Tine sier:

    Helt garantert. Eksempelvis god mix jeg tror blir gjennomgående i fremtidens intranett er tilpassede arbeidsflater med interaktivt innhold gjennom sosiale media-type funksjonalitet. Logger på om morgenen, fra AD hentes «din» flate type og vips har du ny desktop med alt du måtte trenge – ikke alt resten av verden trenger som du ikke trenger (slik det som oftest er i dag). RSS feeds og andre fine realtime samhandlingsfunksjoner.

Legg igjen en kommentar

