«Ingen kommentar»

I Aftenposten 13. mars 2009, fikk Oslo kommune kjørt seg  for å ha inngått en avtale om medietrening og mediehåndtering. Arne Jensen, assisterende generalsekretær i Norsk Redaktørforening, var skeptisk;

«[…]  hvis kursene handler om å komme seg unna, snakke seg vekk og tåkelegge, er det svært beklagelig».

Jeg jobber med kommunikasjon i Oslo kommune og kan selvsagt vanskelig være uenig i utsaget. Det er det offentliges plikt å være åpne og aktivt sørge for at allmennheten, representert blant annet ved pressen, får den informasjon og kunnskap den trenger og har krav på. Åpenhet er en forutsetning for demokratiet.

Men Aftenpostens artikkel speiler en holdning blant journalister, og i pressemiljøene generelt, om at det kun er pressen selv som har lov til å være profesjonelle aktører. Pressen blir kritiske og nervøse når motspilleren er det samme.

«[…] selv om det blir mindre ‘ingen kommentar’, er det  slett ikke sikkert journalistene får svarene de ønsker seg. […] Heretter skal man altså ikke gå i fella.»

Pressen ønsker motspillere som er utrente, uforberedte og som er enkle å «få i fella», som journalisten selv formulerer det. De ønsker intervjuobjekter som kan gi journalisten svarene han ønsker – svarene som passer saken og vinklingen. En kommuneansatt som fremstilles som halvtvilsom, flakkende i blikket og med tydelig dårlig samvittighet er godt stoff. Det innfrir dessuten både journalistens og publikums forventninger.

Men kommuneansatte som ikke fremstår som troverdige, som ikke forstår hvor viktig det er å være åpen, som ikke forstår hvordan mediene fungerer og hvordan man gir riktig informasjon på en enkel, forståelig og ikke minst troverdig måte er minst like farlig.

Selvsagt skal den kommuneansatte, på samme måte som journalisten, være profesjonell. En åpen forvaltning som skal møte pressen må være trent,  profesjonell og forberedt. På samme måte som at journalisten er en forutsetning for demokratiet, er en trent og profesjonell kommuneansatt det samme. Da trengs både en tydelig kommunikasjonsstrategi og medietrening.

Les artikkelen «Blir det mindre ‘Ingen kommentar’ nå?»,
Aftenposten 12.3.2009

Advertisements
Dette innlegget ble publisert i Kommunikasjon, PR, Presse/media og merket med . Bokmerk permalenken.

Ett svar til «Ingen kommentar»

  1. Kristine Langfjord sier:

    Bra skrevet!! Enig. 🙂

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s