Trenger vi ny kommunikasjonsstrategi?

Ved et uhell klarte jeg å sette i gang en liten disuksjon om kommunikasjonsstrategi og sosiale medier. Uhellet skjedde på banen på vei til jobb, og det skjedde på twitter samtidig.

@kjetilBj:Sitter på banen. Forbereder et blogginnlegg i hodet, om sosiale medier. tviler på nødvendigheten av NYE kommunikasjonsstrategier

@henriettehedlov: @kjetilBj ang endring av #kommunikasjonsstrategi; Jeg tror tiltakene og KPI’er per målgruppe må revurderes i de aller fleste tilfeller

@kjetilBj: @henriettehedlov: Jeg tror det kommer an på hva slags #kommunikasjonsstrategi man har. Om det er en «Grunig» eller en «infomodell»…

@kjetilBj: @henriettehedlov: …dessuten endrer jo ikke mål, budskap, målgrupper seg selv om det kommer nye kanaler til #kommunikasjonsstrategi

@henriettehedlov: @kjetilBj:Grunigs symmetriske toveis modell har definitivt fått nye bein å gå på + trad opinionsbærere mindre viktig #kommunikasjonsstrategi

Hvorvidt man må lage en ny, eller en egen, kommunikasjonsstrategi for sosiale medier, kommer først og fremst an på hvilken hovedretning organisasjonen har i forhold til arbeidet med kommunikasjon (eller «informasjon» om du vil).

Har organisasjonen hovedfokus på å skape mest mulig oppmerksomhet gjennom presse- og mediearbeid, gjerne forankret i stimuli-respons-tro, og i en klassisk «budskap – sender – mottaker»-orientert tankegang, bør man nok gjøre noen grep. Men baserer man arbeidet på «Grunigske prinsipper»,med interessent-sentrert, to-veis symmetrisk kommunikasjon, er det ikke gitt at man må legge nye grunn(!)-planer.

Jeg har inntrykk av at veldig mange ser på sosiale medier, og tenker; «vi MÅ være med på dette – men hva skal vi bruke twitter (eller facebook) til?»

Kjernen i kommunikasjon og PR som fag er å oppnå noe. Kommunikasjon er et virkemiddel for å nå andre mål. Disse målene endrer seg jo ikke selv om nye kanaler kommer til.

Jeg har inntrykk av at mange, i iver etter å komme i gang med sosiale medier, ofte glemmer at ingenting av det vi, som kommunikatører, holder på med har noen verdi, eller livets rett, uten at vi søker å nå organisasjonens øvrige mål med arbeidet.

Det er likevel helt klart viktig å ha et bevisst forhold til sosiale medier – på samme måte som man må ha det til alle andre kanaler, enten de er i form av massemedier, opinionsledere, politiske utvalg, ressursgrupper, symøter, smilekurs eller reklame. Man må kjenne kanalenes styrker og svakheter, og deres effekter i forhold til individuelle mål.

Men utgangspunktet må ligge i målene, ikke i midlene (eller kanalene). Derfor er spørsmålet; «trenger vi nye kommunikasjonsstrategier» etter min oppfatning et viktig spørsmål.

Diskusjonen går videre på Linkedin

Reklamer
Dette innlegget ble publisert i Kommunikasjon, PR, sosiale medier, Twitter og merket med , , , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s