«Har ikke tid til sosiale medier»

Det å ta i bruk sosiale medier har på mange måter en lav terskel. Mange sosiale medier er enkle å bruke og det er raskt å komme i gang. Likevel krever det overraskende mye arbeid å bli virkelig god på sosiale medier.

Og som en profesjonell aktør som ønsker å bruke sosiale medier for å nå målene man måtte ha som virksomhet må man være god på sosiale medier. Det betyr at man må setter ned ressurser i det. Først og fremst menneskelige ressurser som kan drifte og vedlikeholde sosiale medier på en god måte.

I ulike fora og ulike sammenhenger der vi som kommunikatører møtes og får faglig input gjennom foredrag om sosiale medier, diskuterer sosiale medier, merker jeg meg at særlig ett spørsmål stadig dukker opp; skal man bruke tid på sosiale medier eller ikke, og i såfall; hvordan skal man få tid, penger, krefter – kort sagt ressurser – til å gjøre det?

Spørsmålet viser at vi glemmer at sosiale medier (i en profesjonell sammenhjeng) er verktøy og virkemidler som kan være med på å nå målene våre som virksomhet. Som medlemmer av ulike kommunikasjonsavdelinger rundt om har de fleste av oss som oppgave å fremme (forslag til) strategier, budsjetter og prioriteringer på fagområdet vårt overfor ledelse og andre myndighetsgivere.

Har vi tid, krefter (og penger) til å gjøre «alt» er det intet problem. Dersom det derimot må prioriteres, må vi vurdere om sosiale medier er strategisk mer eller mindre viktig enn eventuelle andre tiltak eller verktøy. Og dersom man vurderer de som viktigere, ja, da må vi prioritere sosiale medier fremfor andre virkemidler, sørge for ressurser til tiltakene, og annet for å få det gjennomført. Sosiale medier, sett i en profesjonell kommunikasjonsfalig sammenheng, er fremdeles kun virkemidler i å nå målene vi som virksomheter har. At mange av oss synes det er gøy, og noe man gjør på fritiden i tillegg, blir jo en «added bonus»

Et annet moment i denne sammenheng er jo å være tydelig i sine egne strategier i forhold til hva man forventer å oppnå, og likeledes gjøre evalueringer underveis og i etterkant på om man nådde målene og fikk de effektene man forventet – eventuelt andre utilsiktede effekter. Når man måler og evaluerer vil man i større grad kunne sammenligne sosiale medier med andre virkemidler. Det gjør prioriteringene enklere, og det kan også være med på å tydeliggjøre eventuelle beov overfor ledelse.

Advertisements
Dette innlegget ble publisert i Kommunikasjon, sosiale medier, strategi. Bokmerk permalenken.

Ett svar til «Har ikke tid til sosiale medier»

  1. morten sier:

    Sosiale medier er ikke bare et verktøy eller en kanal, men også en offentlighet. Selv om en virksomhet ikke prioriterer å være aktiv i sosiale medier, bør sosiale medier inkluderes i en omverdensanalyse. Dette gjelder ikke minst store virksomheter og merkevarer som potensielt kan skades av negativ omtale i sosiale medier.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s