Papiravisenes død? «Ja, takk!»

Mange har spådd papiravisenes død en god stund allerede, og spådommen får støtte i kalde fakta; opplagene går ned på papiraviser, ikke bare her hjemme, men i hele verden. Nå er det riktignok lyspunkt, sett fra papirprodusentenes ståsted. Lokalavisenes opplagstall ser ut til å være stabile, og i enkelte tilfeller også økende.

Jeg har sant og si ikke vært så bekymret for hvorvidt papiravisen vil overleve eller ikke. Med mindre man faktisk er papirprodusent er det ikke materialet nyhetene kommer på som er viktig. Det som derimot er avgjørende er kvalitet på det som tilbys oss som konsumenter av nyheter, at man som konsument har tillit til at det som presenteres er korrekt, at det er så lite «vridd» og vinklet som mulig, at fremstillingen er nøytral og uavhengig, kort sagt at det holder høy kvalitet.

Sagt på en annen måte; det er ikke papiret som er avgjørende; papir er bare et redskap. Det avgjørende er hvordan nyhetsstoffet er produsert, at sakene er valgt ut fra gitte kriterier, er gjenstand for en kvalitetssikring og -kontroll. Om sakene kommer i form av en nettavis, en iPad-versjon som er en digitalisert utgave av dagens papiraviser, men med de muligheter som ligger i en iPad eller tilsvarende, er likegyldig.

Men kvalitet koster. Man må sikre at man er villig til å betale for produktet. Og betalingsvillighet er jeg sikker på at der er, såfremt produktet er av høy nok kvalitet, at det er unikt, interessant og godt. Jeg pløyer nettaviser hver dag, men er ikke overbevist om at produktene er gode nok til at jeg vil betale. Det vil jeg imidlertid gjøre dersom for eksempel Aftenposten gir meg et nyhetsprodukt til min iPad som gjør bruk av de muligheter som ligger i mediet. Et godt eksempel på god utnytting er Time Magazines iPad-satsing.

Så for å avslutte med å svare på det innledende spørsmålet; jeg tror papiraviser vil forsvinne raskere enn mange tror, men jeg er overbevist om at gode nyhetsprodukter, som er redaksjonelt behandlet og med høy kvalitet, vil overleve. Så på en måte vil «papir»-avisene også overleve – bare de klarer å tilpasse seg.

En forutsetning for dette, er selvsagt at man er villig og i stand til å produsere gode nyhetsprodukter – men det er en helt annen sak…

Dette innlegget ble publisert i Presse/media. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

