Oslo med strategi for sosiale medier

Jeg ble spurt av informasjonssjefen i Oslo kommune, Erik Hansen, om jeg ville lede en arbeidsgruppe som skulle forsøke å finne fasiten. Nærmere bestemt; lage en helhetlig strategi for sosiale medier i Oslo  kommune.

Jeg fikk, for å sitere en av mine favorittfilmer, «an offer he couldntt refuse».

Så jeg sa ja.

Oppgaven føles stor. Etter å ha tenkt meg gjennom sommerferien, mener jeg at hovedmålet for et slikt arbeidet kanskje først og fremst må være å «komme à jour» i forhold til sosiale medier, skape felles plattform for arbeid med sosiale medier, og sørge for at kommunen som helhet, gjennom etater, virksomheter, bydeler mv., har felles forståelse for kanalen(e), felles strategi, og kan opptre koordinert og effektiv mht. kommunikasjon og bruk av ressurser.

Handler om kommunikasjon
Arbeidet må også ses i et kommunikasjonsfaglig perspektiv. Kommunikasjon vil aldri stå for seg selv, men være verktøy for virksomheten til å nå sine (virksomhets)mål. Kommunikasjon er kun et virkemiddel – et verktøy.

På samme måte er det viktig å se på sosiale medier som kanaler for kommunikasjon på linje med andre mer tradisjonelle kanaler, som Aftenposten, e-post, kommunens websider eller situasjoner der mennesker møtes ansikt til ansikt.

Kommunikasjon – nå mål
Sosiale medier skal heller ikke endre de målene vi som virksomheter har, selv om sosiale medier kanskje vil kunne gi nye muligheter for å nå de samme målene. Sånn sett kunne man sagt at man ikke trenger noen strategi for sosiale medier, fordi vi allerede har virksomhets- og kommunikasjonsstrategier. På sikt tror jeg også at ønsket og nødvendigheten av egne «regler» for sosiale medier vil falle vekk. Jeg tror også at når arbeidsgruppen har levert sitt sluttprodukt, vil oppgavene bli å vurdere kanaler for kommunikasjon på vegne av kommunen – enten de nå er «sosiale» eller ikke.

Men det er likevel viktig å utarbeide en overordnet strategier for hvordan kommunen skal forholde seg til sosiale medier nå. Mange av kommunens etater er allerede «på» og klarer seg fint, men atter andre ønsker seg en verktøykasse for å komme i gang. Arbeidet med en helhetlig strategi for sosiale medier i Oslo kommune skal gi oss de verktøyene vi trenger for å nå våre mål – til beste for byens borgere i en spennende tid for moderne, elektronisk kommunikasjon.

Reklamer
Dette innlegget ble publisert i Kommunikasjon, sosiale medier, strategi. Bokmerk permalenken.

2 svar til Oslo med strategi for sosiale medier

  1. Tilbaketråkk: Spinns Smurftips — Doktor Spinn

  2. Sveinung Lervåg sier:

    Dette er et viktig arbeid. Enten man vil eller ikke så vil de sosiale mediene trenge seg på i hverdagen til ansatte i Oslo kommune – og enda viktigere som et verktøy byens befolkning forventer informasjon fra. Allerede i dag ser man uoffisielle nettverk på Yammer og Facebook i bruk blant ansatte, i tillegg til at Twitter brukes av flere. Derfor er det viktig å bli bevisst på konstruktiv bruk og mulighetene så tidlig som mulig.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s