Wikipedia – på troverdigheten løs

Det amerikanske tidsskriftet Forbes har nylig skrevet om hvit-vasking av wikipediaartikler (via Ivarjohansen.no). Hvit-vasken skjer ved at bedrifter og organisasjoner over hele verden går anonymt inn for å «pynte» på artikler om sin egen virksomhet gjennom å luke vekk dårlig omtale, mindre heldige episoder i organisasjonens historie og fabrikkere suksesser.

For å forsøke å stoppe dette som ofte kan ses på som artikkel-vandalisme og ren historieforfalsking har Wikipedia selv laget et verktøy der man kan avsløre sammenhenger mellom IP-adresser og tilhørende organisasjon. Med dette verktøyet vil det, selv om artikkelforfatteren har vært anonym, være mulig å oppdage bindinger mellom forfatter og organisasjon. På den måten kan man enklere vurdere troverdigheten i innholdet. Den s.k. Wiki-skanneren blir et verktøy for overvåking av mulig tvilsom aktivitet.

Jeg er selv stor tilhenger av Wikipedia, og har vært bidragsyter og artikkelforfatter i flere år. En forutsetning for at Wikipedia skal fungere som et oppslagsverk med troverdighet er at alle som bidrar gjør dette på en god måte.

Som kommunikasjonsrådgiver i Bystyrets sekretariat har jeg selv bidratt til artikler om egen etat, om Oslo, Oslo kommune, bystyret og politikk i Oslo gjennom artikler og foto. Jeg gjør det fordi jeg synes det er gøy, men også fordi det er blant mine oppgaver som ansvarlig for kommunikasjon og informasjonsformidling i egen etat.

Men det er også blant mine oppgaver å sørge for et korrekt bilde, troverdighet og omdømme overfor virksomheten jeg jobber for. Vi har et ansvar for å kommunisere de positive hendelsene, men vi skal også være åpne om de negative. Det er min faglige oppfatning at åpenhet bygger troverdighet.

Jeg laget tre hovedregler for meg selv i dette arbeidet, som neppe er spesielt nyskapende, men dog:

For det første er det viktig å være åpen om hvem jeg som artikkelforfatter er, hvor jeg jobber og hvilken rolle jeg har. Når jeg er åpen om dette signaliserer jeg at jeg har rent mel i posen og legger opp til etterprøvbarhet. Det blir iallfall noe enklere for lesere eller andre bidragsytere å vurdere troverdighet i innholdet og eventuelt stille spørsmålstegn ved dette.

På samme måte er det viktig å skrive på en slik måte at innholdet fremstår som nøytralt og edruelig og ikke blir markedsføring eller propaganda. Igjen er det min faglige oppfatning at propaganda for det første er udemokratisk, men også mindre effektfullt enn redelighet og åpenhet. Vær nøytral.

Til sist er det slik at man sjelden «finner på» ting man vil skrive om på Wikipedia. Som regel kommer innholdet fra andre kilder. For å kreditere riktig, men særlig for å sikre troverdighet til innholdet, er kildehenvisninger viktig.

Kort oppsummering:

  • Vær åpen om hvor du jobber og rollen din
  • Vær edruelig
  • Vis kilder
  • Ikke vær teit

Wikipedia er et nyttig oppslagsverktøy for deg og meg, men også en nyttig kanal for virksomheter som Oslo kommune hvor man kan formidle kunnskap. Det er i alles interesse at oppslagsverket har høy troverdighet – og det er kun den enkelte bidragsyter som kan sørge for dette.

Vær raus, edruelig og åpen.

Denne artikkelen er også publisert på http://oslobeta.wordpress.com

Dette innlegget ble publisert i Uncategorized og merket med , , , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

