Sosiale medier er ikke for amatører

Sosiale medier har på kort tid blitt allemannseie. Alle skal med. Alle er på.

Menigmanns kontakt med venner, familie, kolleger, kjente og ukjente for moro skyld er problemfri. Problemet oppstår først når markeds- og kommunikasjonsenheter i bedrifter og organisasjoner rundt om forsøker å utnytte sosiale nettverk i en «profesjonell» sammenheng. Det er tydelig at organisasjoner på alle nivåer, alle størrelser, i privat eller offentlig sektor, over hele verden, er i villrede. I villrede over hva sosiale medier er, og hvordan de skal brukes. «Sosiale medier: mål eller middel?»

Det egentlige spørsmålet?
Kommunikasjon handler om å nå virksomhetsmål. Sosiale medier må ses på som virkemidler som potensielt kan være med på å nå disse målene – på lik linje med andre virkemidler man har i verktøykassen som kommunikatør.

Suksess i sosiale medier kan ikke måles i antall “venner” eller “followers”. Det spiller ingen rolle om du har 200 eller 20 000 followers. Det eneste som betyr noe er om de 200 eller 20 000 er dine interessenter, dvs. folk som du har mål eller konsekvenser overfor, eller vice verca; som har mål eller konsekvenser overfor deg. Det er disse du skal bygge relasjoner med. Verken mer eller mindre.

Men nettopp av denne grunn er sosiale medier, i motsetningg til det mange synes å tro, verken enkelt eller gratis. Å være profesjonell og god på sosiale medier krever inngående kommuikasjonsfaglig kunnskap og det krever tid og ressurser. Når det krever tid og ressurser, er det heller ikke gratis.

En konsekvens av dette er at man ikke må overse den strategiske muligheten det er å ikke benytte sosiale medier, rett og slett fordi det som virkemiddel ikke er med på å nå virksomhetsmålene man har, eller at det ikke står i rimelig sammenheng med bruk av ressurser og i forhold til andre virkemidler.

Sosiale medier er ikke for amatører, og det er ingen som «må» være på sosiale medier.

Denne teksten ble opprinnelig publisert som kommentar til bloggartikkelen «Sosiale medier: mål eller middel» på forretningsprosess.no

Advertisements
Dette innlegget ble publisert i Kommunikasjon, PR, sosiale medier, strategi og merket med , , , , , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s