Valg i Oslo med guidelines for sosiale medier

Oslo kommues valgorganisasjon skal engasjere 2 500 til høstens kommunevalg. Valg i Oslo innser at av disse 2 500 menneskene, vil mange – svært mange – være aktive i sosiale medier.

Valg i Oslo jobber med guidelines, men ønsker seg innspill i prosessen.

Blant de viktigste punktene valg i Oslo har tatt med, er nok bevisstjøring av roller og bevisstgjøring i at «alt er politikk», iallfall når man jobber som en politisk nøytral valgmedarbeider.

Kortversjonen fra det foreløpige utkastet:

  1. Det er informasjonsenheten i bystyrets sekretariats valgorganisasjon som har hovedansvar for å skape og publisere innhold til samtlige av de sosiale mediene Valg i Oslo er til stede i.
  2. Vær gjerne aktiv i sosiale medier – men husk hvor du jobber.
  3. Vær åpen om at du jobber med valg
  4. Tenk igjennom konsekvensene for Oslo kommune og Valg i Oslo før du publiserer noe
  5. Det er informasjonsenheten som har ansvar for å behandle eventuelle spørsmål eller kommentarer, også i krisesituasjoner.
  6. Dersom datasystemer mv. faller ned, styrer IKT og informasjonsavdeling informasjon til politikere og berørte – du trenger ikke kommunisere dette. I enkelte situasjoner kan du formidle kontakt og henvise.
  7. Som valgmedarbeider skal du være, og fremstå som, politisk nøytral, uavhengig og profesjonell.
  8. Mange klarer ikke å skille på deg som privatperson og som valgmedarbeider. Som privatperson utenfor arbeidstiden vil du overfor de som kjenner deg i det daglige; politikere, kolleger – fremdeles representere valg i Oslo og Oslo kommune.
  9. Vi kommenterer ikke spekulasjoner eller rykter.
  10. Husk taushetsplikten som valgmedarbeider
  11. Er du i tvil, så kontakt informasjonsenheten

Du kan lese det fulle utkast til guidelines på valgioslo.wordpress.com

Denne artikkelen er også publisert på oslobeta.wordpress.com

Advertisements
Dette innlegget ble publisert i Kommunikasjon, PR, sosiale medier og merket med , , , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s