FiksGataMi er her – men hva gikk galt?

Den Norske versjonen av den nå nærmest sagnomsuste britiske tjenesten FixMyStreet ble lansert denne uken. FiksGataMi.no skal gi innbyggerne i landets kommuner mulighet til raskt og enkelt melde inn manglende gatelys, ustrødde fortauer og huller i asfalten. Det er foreningen NUUG (Norwegian Unix User Group) som står bak tjenesten, med støtte fra blant andre Departementenes Servicesenter. Kommunene forventes å ta hånd om meldingene og å løse problemene.

FiksGataMi er et svært godt initiativ. Det er til og med etterlengtet her hjemme. Jeg har særlig tro på denne type tjenester fordi det i tillegg til grunnideen har en ekstra dimensjon; det offentlige trenger ikke ta ansvar for tjenesten i seg selv – kun det som kommer ut av den. Det er det som har gjort særlig de britiske innbyggerskapte og innbyggerorienterte tjeneste av typen Fixmystreet interessante. Initiativet kommer fra noen andre enn det offentlige; noe som i utgangspunktet er med på å spare det offentlige for knappe ressurser. Dette er «ekte» web 2.0.

Dessverre svikter det hele i innspurten. NUUG har ikke hatt kontakt med kommunene i forkant. Dette er svært uheldig, klønete og kan i verste fall føre til, som Leif-ArneKristiansen fra Samferdselsetaten sier i sitt blogginnlegg på Oslobeta, at tjenesten for den enkelte innbygger blir dårligere. Dette er ironisk, særlig når NUUGs begrunnelse for ikke å ha spilt på lag med kommunene før lansering er at NUUG “gjør dette for innbyggerne – ikke kommunene.”

Nå har samferdselsetaten i Oslo raskt sett alvoret og tatt initiativ til dialog med NUUG. Forhåpentligvis vil man dermed få til et samarbeid som virkelig gir innbyggerne den mulighet tjenesten lover; få orden på ting som må ordnes.

Men det burde vært etablert kontakt og dialog i det øyeblikk NUUG startet arbeidet med tjenesten. Vi er inne i et felt som omhandler innbyggerdialog der kommunikasjon er det fremste virkemiddel. Da blir det ekstra pussig at NUUG ikke ser ut til å ha særlig tro på kommunikasjon med den aller viktigste samarbeidspartneren, og den eneste som faktisk kan få gjort noe med det NUUG og innbygerne ønsker. Det er ikke FiksGataMi som fikser gata di. Det er det kommunen som gjør.

Men FiksGataMi er et spennende og ikke minst godt initiativ, og vi krysser fingrene for at NUUG, kommunene og innbyggerne vinner til slutt, med denne og andre tjenester som er laget for å gjøre det bedre for deg og meg.

Dette innlegget er også publisert som en kommentar til Kristiansens blogginnlegg på Oslobeta

Reklamer
Dette innlegget ble publisert i Kommunikasjon, sosiale medier og merket med , , , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s