Ikke så enkelt som det ser ut som…

Beta.komm – KS sin undersøkelse om bruk av sosiale medier kommunesektoren, ble nylig lansert. Den gir en rask og enkel status på hvor kommunene er akkurat nå, når vi snart går inn i sommeren 2011.

Det er ingen store overraskelser i undersøkelsen. 58 % av kommunene har tatt i bruk sosiale medier. I første rekke Facebook. Om alle de som sier at de har planer om å komme seg på sosiale medier i løpet av 2011 gjør nettopp det, vil 71 % av kommunene innen utgangen av året være der.

Undersøkelsen har to viktige funn, slik jeg ser det.

For det første ser det ut til at de aller fleste mener at de må/bør/skal være til stede i sosiale medier. For det andre er det vanskelig å få til dialog.

De to poengene bør henge sammen.

Undersøkelsen går ikke dypt inn i hva slags prosesser kommunene har eller har hatt. Det er verdt å merke seg at de ter flere av de som har en strategi, som har en egen for sosiale medier, enn de som har valgt å legge sosiale medier inn som en del av annen kommunikasjonsstrategi.

Det er mange som lokker og lurer kommunene inn i sosiale medier, fra enkeltstående meningsbærere og opinionsledere til tunge aktører som Difi og KS. Og dette er flinke folk som forstår sosiale medier og som når sine mål gjennom disse kanalene.

Kommunene selv er også gode. Det er mange flinke folk som leder an, og drar sine egne – og andres – kommuner opp og fram. De blir gjerne omtalt som «ildsjeler», men er som oftest svært kompetente og fremoverlente kommunikasjonsstrateger. Så da skulle det ellers bare mangle.

Nå retter både aktørene og ildsjelene sine pekefingere mot de 29 % av kommunene som verken er med i sosiale medier, eller har planer om det. Og det er god grunn til å rette finger mot disse, men ikke fordi de ikke er med.

Kommunikasjon handler om å nå virksomhetsmål. Sosiale medier er virkemidler som potensielt kan være med på å nå disse målene – på lik linje med andre virkemidler man har i verktøykassen som kommunikatør. At så mange som 71 % mener de skal på sosiale medier innen 2011 er for så vidt positivt, men bare hvis disse kommunene vet hva de driver med. Det er ikke positivt at så mange kommuner skal jobbe med sosiale medier dersom dette arbeidet ikke har noen effekter i forhold til å nå de virksomhetsmålene kommunen har.

Kommunikasjon handler, litt enkelt, om å bygge relasjoner gjennom dialog med interessenter, dvs. innbyggere eller andre som kommunen har mål eller konsekvenser overfor, eller vice verca; innbyggere eller andre som har mål eller konsekvenser overfor kommunen. Dette gjør for så vidt sosiale medier interessant, fordi man kan være presis i utvalget av interessenter, og man trenger ikke bekymre seg over at arbeidet med sosiale medier blir nisjepreget – så lenge nisjen er de interessentene man ønsker å jobbe med.

Dette er årsaken til at arbeidet med sosiale medier, i motsetning til det mange synes å tro, ikke er enkelt. Eller gratis. Å å nå mål gjennom sosiale medier som virkemiddel krever inngående kommunikasjonsfaglig kunnskap, tid og ressurser. Sagt på en annen måte; det koster penger. Det offentlige har ikke råd til å sløse med penger, hvis man ikke er sikker på å oppnå det man har satt seg som virksomhetsmål.

Derfor er jeg skeptisk til at så mange som 71 % av kommunene oppgir at de enten er, eller vil komme til å være, i sosiale medier i 2011. Nå kan det jo være at disse kommunene har tatt bevisste og riktige valg, at man har vurdert sosiale medier som kanaler der man vil kunne oppnå sine virksomhetsmål, og at man har ekspertise og ressurser på plass. I så fall er alt vel.

Jeg har likevel en vond følelse av at man ikke nødvendigvis har gjort det. Kommunen har ikke råd til å overse den strategiske muligheten det er å ikke benytte sosiale medier, rett og slett fordi det som virkemiddel ikke er med på å nå virksomhetsmålene man har, eller at det ikke står i rimelig sammenheng med bruk av ressurser og i forhold til andre virkemidler.

Nå synes jeg for så vidt det er like ille, som jeg var inne på tidligere, at mange av de 29 % av kommunene som oppgir at de ikke har planer om å ta i bruk sosiale medier i 2011, trolig ikke har gjort dette spesielt bevisst. Kommunikasjon har aldri vært enkelt. At våre mødre er på Facebook skaper en illusjon om at sosiale medier er lett, og siden ”alle” er der og kan nås, må også ”alle” være med.

Men ingen MÅ være på sosiale medier. Sosiale medier er ikke for amatører, og du skal være rimelig sikker på å lykkes før du legger ut på en ferd som kanskje ikke bringer deg noen sted – med andres penger.

Reklamer
Dette innlegget ble publisert i Kommunikasjon, PR, sosiale medier, strategi. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s